دنیای روایح

گروه بویایی چایپر (مدیترانه ای) – Chypre Olfactory Group

چایپر در زبان فرانسوی به معنای قبرس است و قبرس نیز جزیره ای است در سواحل مدیترانه. گروه بویایی چایپر یا همان گروه بویایی مدیترانه ای، پس از طراحی فرانسوا کوتی (François Coty) در سال ۱۹۱۷ با عطر Chypre متولد شد. در واقع، کوتی این عطر را با موادی که از قبرس آورده بود، ساخت. در میان ترکیباتی که برای عطرهای گروه بویایی چایپر وجود دارد، خزه درخت بلوط دیده می شود که البته با مواد شیمیایی مانند Orcinyl 3 و Evernyl جایگزین شد که هنوز هم در قبرس یافت می شوند. برخی از عطرها با این پایه و اساس امروزه نیز وجود دارند؛ اما بیشتر آنها از بین رفته اند. در عطرهای گروه بویایی چایپر، نت هایی مانند خزه درخت بلوط، خس خس، ترنج، نعناع هندی (پچولی)، گل رز، گل یاس و گالبانوم به وفور یافت می شود. عطرهای گروه بویایی چایپر در واقع عطرهایی گرم، نسبتا غلیظ و تند هستند. شاید کمتر عطر خنک و سبکی را بتوان در گروه بویایی چایپر یافت. یک عطر چایپری شما را به یاد آب و هوای مدیترانه ای می اندازد؛ صدای آرامش بخش امواج دریا، گرمای آفتاب سوزان به همراه روایح مدیترانه ای که در آن آب و هوای شرجی به رقص در می آیند. اگر به دنبال این حال و هوا هستید، عطرهای گروه بویایی چایپر بهترین گزینه برای شما هستند. اما باید گفت که این گروه (chypre Olfactory Group) شامل زیر مجموعه هایی می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

چایپر در زبان فرانسوی به معنای قبرس است و قبرس نیز جزیره ای است در سواحل مدیترانه.

  • گروه بویایی چایپر گروه بویایی مدیترانه ای

  1. چایپر گلی/ Chypre Floral

گروه بویایی چایپر به تنهایی تم سبز و کمی گیاهی دارد؛ زمانیکه بعضی از گل ها بتوانند با این تم ها سازگار شوند، گروه بویایی چایپر گلی به وجود می آید. گل هایی که معمولا در این گروه بویایی حضور پیدا می کنند، گل رز، گل یاس، گل زنبق، یلانگ یلانگ و امثالهم هستند. می توان گفت عطرهای چایپر گلی مانند عطرهای شرقی گلی گرم نیستند و بین خنکی و گرمی معلق هستند. گل ها در این گروه نقش اساسی بازی می کنند و عطرهای زنانه بسیاری در گروه بویایی چایپر گلی وجود دارد. بولگاری گلدیا د رومن نایت و بولگاری گلدیا د رومن نایت ابسلوت دو نمونه از بهترین عطرهای این گروه هستند که هر دو با ظاهری فوق العاده زیبا، رایحه ای با کیفیت و عطری دلنشین برای پاییز و زستان بسیار مناسب و جذاب هستند. زرجف کازاموراتی لا توسکا، ممو وادهو، شنل چنس، دیور میس دیور، تیزیانا ترنزی کسیوپیا، تام فورد کافه رز و رنس الیزه نیز از دیگر نمونه های عطر چایپر گلی می باشند.

گروه بویایی چایپر به تنهایی تم سبز و کمی گیاهی دارد؛ زمانیکه بعضی از گل ها بتوانند با این تم ها سازگار شوند، گروه بویایی چایپر گلی به وجود می آید.

  1. چایپر میوه ای/ Chypre Fruity

در گروه بویایی چایپر میوه ای، عموما میوه هایی به تم بنیادی چایپری عطر اضافه می شوند که عمق و غنای رایحه را زیاد نمایند. این میوه ها همانطور که معمولا در عطرهای دیگر نیز چنین تاثیری دارند، رایحه را به سمت شیرینی و گورماند بودن می برند. میوه هایی که در عطرهای چایپر میوه ای به کار گرفته می شوند، معمولا هلو، زردآلو، آلبالو و گیلاس، نارگیل، گلابی و توت فرنگی و تعدادی دیگر هستند. همانطور که می بینید بیشتر این میوه ها، میوه های تابستانی هستند که همان حس و حال گرما و شرجی بودن فضای مدیترانه ای را تشدید می کنند. عطرهای این گروه معمولا گرم هستند هرچند این موضوع عمومیت مطلق ندارد. شاید بتوان گفت معروف ترین عطرهای گروه بویایی چایپر میوه ای، کرید اونتوس مردانه (Creed Aventus) باشد. این رایحه چنان نفوذ و محبوبیت داشت که به سرعت فراگیر شد. تیزیانا ترنزی کیرکه (Tiziana Terenzi Kirke) که به بمب میوه معروف است، یکی دیگر از عطرهای چایپر میوه ای است که پرفورمنس فوق العاده بالایی دارد. مون بلان لیدی امبلم، جیمی چو پرفیوم، گوچی راش، ریحانا ربل فلور و وی کانتو سیانورو از دیگر آیتم های گروه بویایی چایپر میوه ای هستند.

معروف ترین عطرهای گروه بویایی چایپر میوه ای، کرید اونتوس مردانه (Creed Aventus) باشد.

این دو زیر گروه، از معروف ترین زیر مجموعه های گروه بویایی چایپر (chypre Olfactory Group) هستند هرچند گروه بویایی چایپر و تم روایح چایپری اگر با نت های دیگری ترکیب شود می توانند عطرهای جذابی بسازند که در زیر گروه های دیگر قرار گرفته اند؛ مانند تق هرمس پرفیوم که در گروه بویایی چوبی چایپر قرار دارد و یا ات لیبق دوقانژ قین که این عطر زنانه و مردانه نیز در گروه بویایی چوبی چایپر طبقه بندی می شود. به طور کل، عطرهای گروه بویایی چایپر، عطرهایی هستند که عموما با ترکیبی از مرکبات مانند ترنج آغاز می شوند، در فضای نت های میانی آنها معمولا شاهد نت های گلی که پیشتر ذکر شد هستیم و عطر با روایحی چوبی و یا حیوانی به پایان می رسد. نت هایی که در ابتدای مقاله نیز نام برده شد مانند خزه درخت بلوط و یا خس خس و نعناع هندی نیز در این عطرها همواره یافت می شوند. ترکیب این نت ها، عطرهای اشرافی و بسیار با کیفیت چایپر یا مدیترانه ای را می سازند.

نت هایی مانند خزه درخت بلوط و یا خس خس و نعناع هندی نیز در عطرهای چایپر همواره یافت می شوند.

آیا شما تا به حال از عطرهای چایپر (chypre Olfactory Group) استفاده کرده اید؟ می توانید در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستان، نام این عطرهای جذاب را به اشتراک بگذارید. امیدواریم این نوشتار نیز بتواند در شناخت عطرهای گروه بویایی چایپر یا مدیترانه ای به شما کمک کند. اگر شما عزیزان بتوانید هر کدام از عطرها و روایح را به خوبی بشناسید و تحلیل مناسبی بر روی گروه بویایی، رایحه و طبع و دیگر مشخصات داشته باشید، قطعا انتخاب مناسب تری نیز خواهید داشت. فروشگاه اینترنتی عطر تینو نیز امکانی فراهم دیده که شما با مراجعه به قسمت منوی سایت و انتخاب عطرها بر اساس گروه بویایی، بتوانید عطر مدنظر خود را به راحتی انتخاب و خریداری نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا