دانستنی های عطر

دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن، معانی اصطلاحات تخصصی دنیای عطر

همواره در هر صنعت و حرفه ای اصطلاحات تخصصی وجود دارند؛ تا جایی که بعضا برای زمینه یا حرفه ای خاص دیکشنری تخصصی، توسط برخی خبرگان آن حوزه طراحی و تدوین می گردد. در دنیای عطر و روایح نیز چنین داستانی وجود دارد. اگر شما از دوستداران دنیای عطر و روایح هستید برای اینکه بتوانید ارتباط بهتری با این جهان زیبا برقرار نمایید بهتر است تا برخی واژگان آن و اصطلاحات رایج عطر (Perfume Dictionary) را یاد گرفته و از بر نمایید. شاید زیاد برایتان پیش آمده باشد که واژه های آشنایی در ترکیب نام عطرهای مختلف به گوشتان خورده باشد.

  • ‖ آیا تا به حال به معنی برخی واژه های تکرار شونده در عطرها فکر کرده اید؟
  • ‖ آیا می دانید برخی واژه ها در بسته بندی و نام عطر و ادکلن نشان دهنده شاخصه و نوع خاصی از عطر می باشد؟
  • ‖ آیا واژه هایی همچون تندر (Tendre)، له پرفیوم (Le Parfum)، باتل (Bottle)، فلیکون (Flacon) به گوشتان خورده است؟ اصطلاحات رایج عطر
  • ‖ آیا می دانستید که با کسب دانش کافی در ارتباط با واژگان تخصصی عطر می توانید انتخاب بهتری هنگام خرید عطر و ادکلن داشته باشید؟

دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن: همواره در هر صنعتی اصطلاحات تخصصی وجود دارد

جالب است بدانید که حتی رنگ ها نیز در بسته بندی عطرها، بعضا نمایانگر نوع روایح آن عطر هستند. به عنوان مثال کاربرد رنگ مشکی در بسته بندی عطرها معمولا (نه در همه موارد) نشان دهنده تلخ و سنگین بودن عطرهاست. کاربرد رنگ طلایی معمولا نشان دهنده شیرین بودن روایح عطر است. رنگ های قرمز نیز معمولا در طراحی عطرهای گرم و یا عطرهای تند کاربرد دارند. به همین ترتیب می توان گفت رنگ آمیزی بسته بندی و باتل عطرها، بی ارتباط با روایح به کار رفته در آن نیست.

عطرهای فانتزی و دخترانه معمولا رنگ های شاد و سرزنده دارند و رنگ آبی نیز اغلب نمایانگر عطرهای خنک است.

در این نوشتار با تحقیق و گرد آوری کامل ترین دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن (Perfume Dictionary) ، سعی کرده ایم تا شما را بیشتر با برخی از اصلاحات رایج در صنعت عطرسازی جهان و همچنین برخی واژگان رایج بین دوستداران عطر، آشنا نماییم. اگر به دنبال جواب سوالات مطرح شده در ابتدای نوشتار هستید و مایلید با اصلاحات تخصصی عطر آشنا شوید، لطفا در ادامه متن با ما همراه باشید.

در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود تا اسامی عطرها را بهتر به خاطر بسپارید، در هنگام خرید عطر انتخاب بهتری داشته باشید و در تشخیص عطر اورجینال و بعلاوه دلخواه خود، به مهارت بالاتری دست یابید. در نهایت نیز آشنایی بیشتری با دنیای عطر و ادکلن پیدا خواهید کرد. در ادامه اصطلاحات و واژگان دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن (Perfume Dictionary) را به ترتیب حروف الفبا با هم مرور می کنیم.

اصطلاحات و واژگان دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن (Perfume Dictionary) را به ترتیب حروف الفبا با هم مرور می کنیم.

  • Absolute (ابسلوت)

معنی تحت الفظی Absolute در فارسی “مطلق” است. زمانی که واژه Absolute در نام عطری استفاده می شود به این مفهوم است که این عطر شدت رایحه بیشتری نسبت به مدل های مشابه خود داراست. در تولید عطرهای ابسلوت از تکنیک های خاص عصاره گیری محلول ها و یا روش های اصیل وسنتی استخراج روغن های خالص و عصاره عطرها از گل ها با کمک چربی های حیوانی یا گیاهی بدون بو استفاده می شود.

  • Absolu (ابسلو)

در فرانسوی هم معنی با واژه “Absolute” است.

  • Accord (آکورد)

آکورد به معنای ترکیبی از دو یا چند نت است که رایحه متمایزی را تشکیل می دهند.

  • Animalic (انیمالیک)

معنی لغت ” Animalic” در فارسی “حیوانی” است و در عطر سازی به عطرهایی که از روایح حیوانی در آن استفاده شده باشد* اصطلاحا انیمالیک گفته می شود. روایج انیمالیک رایحه هایی هستند که بیشتر با مشک غالیه (زباد) و معطر با منشاء حیوانی مرتبط هستند که البته هم اکنون بیشتر به صورت مصنوعی تولید مثل می شود.

  • Anosmia (انوسیما)

“Anosmia” یک اصطلاح پزشکی است که به معنای از دست دادن حس بویایی می باشد.

  • Aquatics  (آکواتیکس)

“Aquatics” به معنی آبزی است.  به رایحه ای که یادآور آب است اما نه به طور آشکار و نه به شدت نت های دریایی/ اقیانوسی، آکواتیک یا همان آبزی گفته می شود. مانند آب باران. نت های آبزی اغلب اوزونیک هستند و به طور معمول دارای نت هایی مانند نیلوفر آبی، سنبل آبی، خیار و آب هستند.

نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که به طور کلی واژه های “Aqua – Acqua – Aqva” همگی به معنای آب هستند و عطرهایی که این واژه ها در نام آنها به کار می رود معمولا نت های آبی (آبزی) در آنها غالب بوده و دارای طبعی خنک می باشند. Aqua ،Acqua و Aqva به ترتیب نوشتار انگلیسی، اسپانیولی و نوشتار خاص برند بولگاری برای این واژه می باشند.

  • Aroma (آروما)

Aroma به معنی حسی بین بویایی و چشایی است.

  • Aromatic (آروماتیک)

لغت آروماتیک به معنای معطر و خوشبو است. در اصطلاح تخصصی عطر و ادکلن آروماتیک به روایحی اتلاق می گردد که با خود تازگی، خنکی و طروات به همراه دارند. نت های معطر معمولاً ترکیبی از مریم گلی، رزماری، زیره، اسطوخودوس و گیاهان دیگری هستند که اغلب با مرکبات و روایح ادویه ای ترکیب می شوند.

  • Base Notes (بیس نت)

بیس نت همان نت های پایه/ نت پایانی/ نت های ماندگار هرم بویایی یک عطر هستند که بسته به طبع و رایحه و قدرت عطر، تا مدتی همراه شما خواهند بود.

  • Batch Codes (بچ کد)

بچ کد یا همان لات نامبر مشخصه ای از عطر است که معمولا بر روی بسته بندی و همچنین شیشه عطر حک می شود. به تعدادی از عطرها که در یک سیکل تولیدی با مواد اولیه وشرایط کاملا یکسان ساخته می شوند، بچ کد یکسان اتلاق می گردد. بوی یک عطر مشخص، ممکن است در سیکل های تولیدی مختلف (بچ کد متفاوت) به میزان بسیار اندکی متفاوت باشد.

  • Blind buy (بلایند بای)

به خرید عطر بدون هیچگونه تست و یا تجربه قبلی از آن، اصطلاحا بلایند بای (Blind buy) می گویند.

  • Boozy  (بوزی)

واژه “بوزی” (Boozy) در توصیف عطری به کار می رود که ممکن است بوی انواع نوشیدنی های الکلی مانند رام، ویسکی، ودکا، شراب و غیره داشته باشد.

  • Chypre (چایپر)

چایپر (Chypre) در دنیای عطر و ادکلن معمولا برای عطری به کار می رود که نت ابتدایی مرکباتی داشته و در ترکیبات نت پایه یا پایانی آن خزه (خزه درخت بلوط) به کار رفته است.

چایپر (Chypre) در دنیای عطر و ادکلن معمولا برای عطری به کار می رود

  • Decant (دکانت)

دکانت (Decant) به دستریزی از عطر گفته می شود که در حجم های متنوع و به طور معمول از 1 تا 30 میلی لیتر از عطر اصلی شارژ می شود. دکانت ها معمولا توسط خود فروشندگان پر می شوند. کاربرد دکانت عطر هم در تست ادکلن است و هم در زمانی است که می خواهید با هزینه کمتری عطر مورد علاقه خود را تجربه نمایید. Perfume Dictionary

  • Discontinued (دیسکانتینیو)

به عطری که دیگر تولید نمی شود و یافتن آن دشوار است و در صورت پیدا کردن، ممکن است قیمت آن گران بود و از قیمت واقعی آن عطر فاصله داشته باشد؛ در اصطلاح عطر دیسکانتینیو (Discontinued) گفته می شود.

به عطری که دیگر تولید نمی شود و یافتن آن دشوار است دیسکانتینیو گفته می شود

  • Donna (دنا)

” Donna” واژه ای فرانسوی و به معنای زن می باشد.

  • Eau (O)

در فرانسوی به معنای آب است. هنگامی که از این واژه در نام یک عطر استفاده می شود. آن عطر معمولا نسبت به نسخه های قبلی کمی ملایم تر خواهد بود.

  • EDC  (Eau de cologne)

در صنعت عطرسازی استاندارد مشخصی برای درصد استفاده از روغن خالص عطر (perfume oil) یا عصاره عطر خالص در یک عطر و به عبارتی غلظت عطر وجود دارد. بر طبق این استاندارد هنگامی که واژه ادو کلن “Eau de cologne” در اطلاعات مندرج برای عطری قید شود، غلظت عطر خالص در آن 2 تا 5 درصد است. به ای نوع عطر در اصطلاح عامیانه ادکلن گفته می شود.

  • EDT  (Eau de Toilette)

طبق استاندارد عطرسازی جهان عطر ادو تویلت “Eau de Toilette” دارای غلظت روغن عطر(عطر خالص) 3 تا 15 درصد است.

  • EDP  (Eau de Parfum)

مطابق با موارد پیش گفته هنگامی که لغت ادو پرفیوم “Eau de Parfum” در اطلاعات مندرج بر روی عطری قید گردد؛ به این معناست که آن عطر غلظتی بین 10 تا 15 درصد دارد. که این نوع غلیظ ترین عطر در سری “Eau de Parfum” محسوب می شود.

  • Elixir (الکسیر)

معنای لغوی “Elixir” در زبان فرانسوی و انگلیسی به معنای اکسیر است. اما هنگامی که الکسیر یا الیکسیغ (تلفظ فرانسوی) در نام عطرها استفاده شود به این معناست که درصد خلوص عطر در آن، از نسخه های قبلی خود بیشتر است. کاربرد این واژه در نام عطر همچنین معمولا نشان دهنده این است که غلظت آن از ادو پرفیوم هم کمی بیشتر می باشد.

  • Extrait (اکستریت)

هنگامی که واژه اکستریت در مشخصات عطری استفاده می شود. معمولا غلظت آن عطر بیشتر از ادو پرفیوم و کمتر از پرفیوم است.

  • Extreme (اکستریم)

این واژه در زبان انگلیسی به معنای نهایت یا حد نهایی می باشد. هنگامی که واژه اکستریم در نام عطری استفاده می شود نشان دهنده این است که در این عطر از عناصر و نت های قوی و ماندگار استفاده شده است و شدت رایحه در این عطر بالاتر از سطح عادی است.

  • Flacon (فلیکون)

فلیکون (Flacon) به نسخه ای از باتل یا شیشه عطر گفته می شود که غیر قابل اسپری کردن است.

فلیکون (Flacon) به نسخه ای از باتل یا شیشه عطر گفته می شود که غیر قابل اسپری کردن است.

  • OZ (اف ال. او زد)

“FL.OZ” که معمولا به همراه یک عدد بر روی شیشه عطر درج می گردد، همان اونس واحد اندازه گیری قدیمی مایعات است. “FL.OZ” مخفف عبارت “fluid ounce” واحد اندازه گیری حجم است. هر یک واحد “FL.OZ” معادل تقریبا 30 میلی لیتر است. بعضا کاربران نا آگاه به اشتباه تصور می کنند که این عدد نشان از غلظت عطر دارد که با توجه به توضیحات، مشخص است که چنین باوری کاملا غلط است.

  • Gourmand (گورماند)

عطرهایی که نت هایی از خوراکی ها در خود دارند و روایح خوردنی و خوشمزه در خود دارند؛ در دنیای عطر و ادکلن اصطلاحا با لغت “عطر گورماند” معرفی می شوند. در ترکیبات این عطرها معمولا از عناصری شیرین و فانتزی مانند مارش مالو، شکلات، کارامل و آبنبات و از این دست نت ها استفاده می شود.

عطرهایی که نت هایی از خوراکی ها در خود دارند و روایح خوردنی و خوشمزه در خود دارند؛ در دنیای عطر و ادکلن اصطلاحا با لغت "عطر گورماند" معرفی می شوند.

  • Homme (هوم)

واژه ای فرانسوی، هم معنی با واژه “Man” در انگلیسی است. استفاده از این واژه در نام عطرها به معنای مردانه بودن آن عطر است.

  • Intense (اینتنس)

معنای لغوی واژه “Intense” شدید یا قوی است. هنگامی که عطری نسبت به نسخه های قبلی خود دارای قدرت و پرفورمنس بالاتری است واژه اینتنس در نام آن به کار می رود.

  • L’eau (لئو)

لئو لغتی فرانسوی و به معنای آب است. در عطرسازی استفاده از واژه “L’eau” در نام عطری می تواند به این مفهوم باشد که این عطر معادل با همان ادو تویلت (Eau de Toilette) است.

  • Le Parfume (له پارفوم)

“Le Parfume” واژه ای فرانسوی است. استفاده از له پارفوم در نام عطر به این معناست که این عطر از نظر غلظت معادل با ادو پرفیوم است. در واقع واژه له پارفوم معادل فرانسوی واژه ادو پرفیوم است.

  • Niche (نیش)

واژه نیش در مفهوم لغوی به معنای طاقچه است. در دنیای تجارت، زمانی که یک کسب و کار روی نیازهای بخش کوچک یا قشر خاصی از جامعه (معمولا ثروتمند) تمرکز می کند؛ اصطلاحا گفته می شود بر روی “Niche Marketing” تمرکز دارد. در دنیای عطر  ادکلن نیز عطر نیش در مقابل عطر دیزاینری قرار می گیرد. عطر نیش به عطرهایی گفته می شود که بیشتر بر روی روایح و کیفیت تمرکز دارند تا بر روی تبلیغات و بسته بندی، برندهای نیش بیش از آن که بر تبلیغات تمرکز کنند، معمولا متکی به خوشنامی و حسن سابقه در تولید عطرهای دست ساز و هنری خود هستند.

از دیرباز خانواده های سلطنتی بیشتر از اینگونه روایح نادر و گران قیمت و ناب استفاده می نمودند اما به تدریج و با گذر زمان عطرهای نیش در بین مردم عادی و اما ثروتمند نیز رواج بیشتری یافت. یک برند عطر نیش بر خلاف برندهای دیزاینری که در دنیای مد و فشن و … نیز فعالند، معمولا به طور تخصصی فقط بر روی عطرسازی و کشف و ترکیب روایح ناب و بکر متمرکزند.

واژه نیش در مفهوم لغوی به معنای طاقچه است.

  • Noir (نویر/ نواغ)

“Noir” واژه ای فرانسوی است و به معنای سیاه است. استفاده از واژه نویر (نواغ) در نام گذاری عطرها معمولا نشان از تیرگی و تلخی رایحه آن عطر دارد. مثالی از این مورد را می توان عطر لالیک انکر نویر دانست.

  • Note (نت)

در دنیای عطر و ادکلن برای نام بردن عناصر تشکیل دهنده ساختار یک عطر از اصطلاح تخصصی نت استفاده می کنند.

  • Olfactory (اولفکتوری)

واژه “Olfactory” اشاره به بویایی (حس بویایی) دارد.

  • Pour Femme (پور فمه)

در فرانسوی هم معنی با واژه “For Women” است و کاربرد این لغت در نام عطر، نشان از زنانه بودن عطر دارد.

  • Pour Homme (پور هوم)

در فرانسوی هم معنی با واژه “For Men” بوده و استفاده از این لغت در نام عطر، نشان از مردانه بودن عطر دارد.

  • Pure Parfum (پور پرفیوم)

پیور پرفیوم یا پور پارفوم، همان عصاره یا عطر خالص است و بیشترین حد غلظت و خلوص را در دسته بندی نوع عطرها دارد.

  • Sample (سمپل)

همواره کاربران مشتاق اند تا قبل از خرید عطر آن را مورد تست قرار داده و تجربه استفاده از آن در موقعیت های مختلف را درک نمایند. سمپل ها نمونه اورجینال از عطر اصلی تولید شده توسط خود کمپانی ها هستند. این نمونه ها معمولا در حجم 1 تا 5 میل در دسترس کاربران قرار می گیرند. اصطلاحات رایج عطر

  • Sensual (سنشوال)

معنی واژه سنشوال، برانگیزاننده، نفسانی و شهوت انگیز می باشد. استفاده از این واژه در نام عطرها نشان از محرک و هوس انگیز بودن روایح آن عطر دارد. مانند عطر سنشوال ارکید لوران مازون.

  • Sillage (سیلاج یا سیلاژ)

اصطلاح سیلاج یا سیلاژ در دنیای عطر و ادکلن به معنای پخش بو است؛ و درواقع رد و خط بویی است که از عطر تا فاصله مشخصی از مصرف کننده آن عطر، باقی می ماند. هر چقدر شعاع این پراکندگی بیشتر باشد بی این معنی است که سیلاج آن عطر قدرت بیشتری دارد.

اصطلاح سیلاج یا سیلاژ در دنیای عطر و ادکلن به معنای پخش بو است

  • Supreme (سوپریم/ سوپغیم)

سوپریم یا در تلفظ فرانسوی آن سوپغم به معنای عالی و نهایت می باشد. استفاده از این واژه در نام یک عطر به معنای قوی تر بودن روایح و پرفورمنس در این عطر می باشد. کاربرد این واژه در نام عطرها معادل واژه “Extreme” می باشد.

  • Synthetic (سنتتیک)

واژه سنتتیک به معنای مصنوعی است. در عطر سازی به عناصری که به عنوان جایگزین عناصر و روایح طبیعی، دست ساخته بشر است؛ سنتتیک می گویند.

  • Uomo (اوآمو)

“Uomo” واژه ای ایتالیایی و به معنای “مرد” می باشد.

"Uomo" واژه ای ایتالیایی و به معنای "مرد" می باشد.

در پایان امیدواریم تا این نوشتار در رابطه با اصطلاحات رایج عطر (Perfume Dictionary) به شما کمک کرده باشد تا بتوانید:

  • اسامی عطرها را بهتر به خاطر بسپارید

  • در هنگام خرید عطر انتخاب بهتری داشته باشید

  • در تشخیص عطر اورجینال و بعلاوه دلخواه خود به مهارت بالاتری دست یابید

  • در نهایت نیز آشنایی بیشتری با دنیای عطر و ادکلن پیدا کرده باشید

دیکشنری تخصصی عطر و ادکلن، معانی اصطلاحات تخصصی دنیای عطر | فروشگاه اینترنتی عطر تینو

از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله (Perfume Dictionary) با ما همراه بودید. مجموعه اینترنتی عطر تینو همواره آماده پاسخگویی و مشاوره به پرسش های شما عزیزان در حوزه عطر و ادکلن های نیش و اورجینال است. همچنین برای خرید عطر دلخواه خود می توانید به صفحه فروشگاه اینترنتی عطر تینو مراجعه نموده و عطر دلخواه خود را انتخاب و با خیالی آسوده از اصالت کالا، آن را خریداری نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا