دنیای روایح

گروه بویایی معطر (آروماتیک) – Aromatic olfactory Group

عطرسازها از منابع مختلفی برای ساخت عطر استفاده می کنند؛ ترکیباتی که منشأ گیاهی، حیوانی و یا مصنوعی دارند. هزاران مواد اولیه وجود دارد که برای ساخت عطرها استفاده می شود و آنها را در گروه های بویایی مختلف قرار می دهد. ما در این مقاله می خواهیم نگاهی داشته باشیم بر ساختار گروه بویایی معطر یا گروه بویایی آروماتیک (Aromatic olfactory Group). آروماتیک به معنای معطر است و همانطور که از نام این گروه پیداست، عطرهای گروه بویایی معطر از نت هایی ساخته می شوند که روایحی بسیار عطرآگین دارند. این روایح اکثرا از منابعی سبز و گیاهی نشأت می گیرند. گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک) از قدیمی ترین گروه های بویایی در صنعت عطرسازی است. شاید با خود بگویید تمام عطرها به ذاته معطر هستند و به همین دلیل است که ما نام (عطر) را بر روی این محصول گذاشته ایم؛ پس گروه بویایی معطر (Aromatic olfactory Group) باید شامل تمامی عطرهای موجود باشد! اما خیر؛ اینگونه نیست. همانطور که ذکر شد، گروه بویایی معطر یا آروماتیک غالبا شامل عطرهایی می شود که نت هایی سبز، گیاهی و سرزنده دارند. این نت ها معمولا ترکیباتی از رزماری، زیره، اسطوخودوس، گشنیز، ترخون، آویشن، نعناع و هر نت سبز دیگری هستند. گروه بویایی معطر یکی از فراگیرترین گروه های بویایی است به این دلیل که نت هایی که عطرسازان برای این گروه استفاده می کنند، اکثرا در طبیعت موجود هستند. گیاهان معمولا آثار شفابخشی و درمان بیماری ها هم دارند؛ عطرهایی که از این نت ها بهره می گیرند نیز با رایحه آرامش بخش خود می توانند همچون دارویی برای روح شما عمل کنند.

گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک – Aromatic olfactory Group) به چندین زیرمجموعه تقسیم می شود که بستر تمام آنها، نت های گیاهی و سبز است. اکثر عطرهایی که در گروه بویایی معطر یا آروماتیک قرار می گیرند به دلیل وجود نت های گیاهی، تم تلخی دارند؛ حال این تلخی می تواند تند و سنگین و یا آرام و ملایم باشد. در کنار هم قرار گرفتن نت های آروماتیک و نت های دیگر باعث ایجاد زیر گروه هایی خواهد شد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک) به چندین زیرمجموعه تقسیم می شود که بستر تمام آنها، نت های گیاهی و سبز است

  • گروه بویایی معطر – آروماتیک

  1. گروه بویایی معطر آبی/ Aromatic Aquatic

در گروه بویایی معطر آبی (معطر دریایی یا اقیانوسی)، نت های تازه و روحبخش معطر یا آروماتیک در کنار نت های آبی، دریایی و اوزونی قرار می گیرند. عطرهای آروماتیک آبی اکثرا مردانه هستند و تم خنک و تلخی دارند که باعث آرامش است. این نت های آبی می توانند آب، آب دریا، نمک دریا، خزه یا جلبک و دیگر نت های دریایی باشند. تیزیانا ترنزی فوکونرو یکی از بهترین نمونه های عطرهای گروه بویایی آروماتیک آبی است که برای استفاده خانم ها و آقایان طراحی شده است. جورجیو آرمانی آکوا دی جیو پروفومو، آکوا دی جیو مردانه و زرجف فورتی ناتز از دیگر نمونه های عطرهای معطر آبی هستند.

گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک) به چندین زیرمجموعه تقسیم می شود که بستر تمام آنها، نت های گیاهی و سبز است

  1. گروه بویایی معطر سرخس گونه/ Aromatic Fougere

به این گروه بویایی، گروه بویایی معطر فوژه نیز گفته می شود؛ فوژه در زبان فرانسوی به معنای سرخس است. در واقع استفاده از سرخس در عطرها ممنوع شده است و گروه بویایی معطر سرخس گونه به طور کل شامل عطرهایی می شود که از نت اسطوخودوس و کومارین بهره گرفته اند. کومارین، نام ماده ای است که از دانه تونکا استخراج می شود و بویی شبیه به بوی کاه تازه درو شده دارد. عطرهای گروه بویایی معطر سرخس گونه نیز بیشتر روایح مردانه دارند و حس و حال آرام، با وقار، شیک و قدرتمندی را به شما انتقال می دهند. عطرهای گروه بویایی معطر سرخس گونه (آروماتیک سرخس گونه) غالبا گرم و تلخ و خاکی هستند و از نت هایی مانند خزه، چوب، اسطوخودوس و شمعدانی بهره می گیرند. عطرهای نیش و لاکچری مانند بولگاری مالاکئوس و کرید تاباروم و عطرهای دیگری مانند مون بلان لجند، ورساچه اروس، جورجیو آرمانی آرمانی کد کلونیا، آمواج براکن و اورتو پاریسی بروتوس در گروه بویایی آروماتیک سرخس گونه قرار می گیرند.

گروه بویایی معطر سرخس گونه به طور کل شامل عطرهایی می شود که از نت اسطوخودوس و کومارین بهره گرفته اند.

  1. گروه بویایی معطر میوه ای/ Aromatic Fruity

در گروه بویایی معطر میوه ای شاهد عطرهایی هستیم که علاوه بر داشتن نت های آروماتیک، از روایح میوه های تازه و معمولا خنک بهره می گیرند. این میوه ها می توانند شامل هندوانه، طالبی، انجیر، گلابی و میوه گل ساعتی باشند. این میوه ها معمولا خنک و آبدار هستند و با ترکیب با نت های سبز و گیاهی، عطرهای جذابی را می سازند. عطرهایی که در این زیرمجموعه قرار می گیرند، آنچنان گسترده نیستند اما نمونه های خوبی در این گروه جای می گیرد؛ مانند کرید اونتوس کلون، آتلیه دس اورس اوب روبیس و موگلر وومنیتی.

در گروه بویایی معطر میوه ای شاهد عطرهایی هستیم که علاوه بر داشتن نت های آروماتیک، از روایح میوه های تازه و معمولا خنک بهره می گیرند.

  1. گروه بویایی معطر سبز/ Aromatic Green

اگر به عطرهای سبز علاقه دارید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما عطرهای موجود در گروه بویایی معطر سبز (آروماتیک گیاهی) است. همانطور که پیشتر ذکر شد، عطرهای گروه بویایی معطر بیشتر از روایح سبز و گیاهی وام می گیرند و نت هایی مانند اسطوخودوس، رزماری، نعناع و هر نت گیاهی دیگری در آنها به وفور یافت می شود. حال تصور کنید این نت ها به غایت خود برسند و همچنان در کنار نت های سبز دیگر قرار بگیرند. این عطرها غالبا مردانه هستند و عطرهای یونیسکس معطر سبز نیز بیشتر روایح مردانه دارند. عطرهای آروماتیک سبز به دلیل شادابی فراوانی که به شما القا می کنند، می توانند برای ورزش بسیار مناسب باشند. از این عطرها برای آرامش گرفتن نیز استفاده می شود و اینجاست که یک عطر می تواند خاصیت دارویی خود را نیز به شما نشان دهد. ممو وینتر پالاس، الفکتیو استودیو پانوراما، وی کانتو انسیس و دانهیل دیزایر بلو از بهترین نمونه های عطرهای گروه بویایی آروماتیک سبز یا آروماتیک گیاهی هستند.

اگر به عطرهای سبز علاقه دارید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما عطرهای موجود در گروه بویایی معطر سبز (آروماتیک گیاهی) است.

  1. گروه بویایی معطر ادویه ای/ Aromatic Spicy

عطرهای گروه معطر ادویه ای (اسپایسی) با محوریت نت های آروماتیک و معطر، در کنار نت های ادویه ای و تندی همانند فلفل، میخک، زنجبیل، جوز هندی، هل، رازیانه و … قرار می گیرند. این عطرها به دلیل قدرتی که از نت های ادویه ای می گیرند، می توانند طبع گرمی داشته باشند. عطرهای این گروه به دلیل فضایی که از روایح معطر و گیاهی به همراه نت های ادویه ای می گیرند، بسیار جذاب و خاص هستند. زرجف کازاموراتی فیرو، تام فورد نویر مردانه، من بلان امبلم و عطرهای دیگری در گروه بویایی آروماتیک ادویه ای قرار می گیرند.

عطرهای گروه بویایی معطر ادویه ای (اسپایسی) با محوریت نت های آروماتیک و معطر، در کنار نت های ادویه ای و تندی همانند فلفل، میخک، زنجبیل، جوز هندی، هل، رازیانه و ... قرار می گیرند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، اطلاعاتی در ارتباط با ساختار گروه بویایی معطر یا گروه بویایی آروماتیک (Aromatic olfactory Group) و همچنین عطرهایی که در این دسته و یا زیرمجموعه های آن، قرار می گیرند، به دست آورده باشید. شما نیز اگر از عطرهای گروه بویایی معطر استفاده کرده اید، می توانید نام آن و همچنین تجربه خود را از این گروه بویایی با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. فروشگاه اینترنتی عطر تینو به منظور سهولت در انتخاب عطر، در قسمت منوی سایت امکانی را برای شما عزیزان فراهم دیده که می توانید عطر مدنظر خود را با محویت گروه بویایی دلخواه خود انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا