دنیای روایح

گروه بویایی مرکباتی – Citrus Olfactory Group

زمانی یک عطر در گروه بویایی مرکباتی یا گروه بویایی سیتروسی (Citrus) قرار می گیرد که وجه مرکبات در روایح آن زیاد باشد. روایح مرکباتی (Citrus Olfactory Group) اصولا تازه و پویا (داینامیک) هستند؛ به همین دلیل غالبا نت های فراری به شمار می روند. نت هایی که در گروه بویایی مرکباتی به وفور یافت می شوند؛ شامل ترنج، پرتقال، ماندارین، کلمانتین، یوزو، لیمو، گریپ فروت و نت های سیتروسی دیگر هستند.

ترنج رایحه منحصر به فردی دارد؛ رایحه آن سبز و گیاهی، کمی گلی و تلخ و شیرین است. معمولا از پوست ترنج در صنعت عطرسازی استفاده می شود به این دلیل که تفاله آن بسیار تلخ است. پرتقال نیز به صورت های مختلف مانند پرتقال شیرین، پرتقال خونی و یا … در این صنعت استفاده می شود و همان حسی را به شما منتقل می کند که هنگام نوشیدن یک آب پرتقال خنک و انرژی زا دارید.

ماندارین نیز از دسته مرکبات است و گاها به صورت پرتقال ماندارین در عطرسازی نامیده می شود. پرتقال ماندارین در نواحی استوایی و نیمه استوایی رشد می‌ کند. کلمانتین (کلمنتین) که آن را با نام نارنگی یافا نیز می شناسند، در واقع یک ماندارین بدون دانه است که رایحه آن آبدارتر است.

یوزو یک لیمو کوچک ژاپنی است که طعم و  بوی خوشمزه و بسیار پیچیده ای دارد. این نوع از مرکبات در آسیای شرقی یافت می شود.یوزو به دلیل کمیاب بودن و گران بودن کمتر در صنعت عطرسازی استفاده می شود و عطرسازان در تلاشند که آن را با سایر مواد اولیه به صورت مصنوعی تولید کنند.

لیمو نیز به عنوان یکی از پر کاربردترین مرکبات در صنعت عطرسازی استفاده می شود. لیمو می تواند به رایحه شخصیت ببخشد؛ گاها این نوع از مرکبات طعم و بویی شبیه به کوکاکولا به عطر می بخشد. لیمو در کنار نت هایی مانند خس خس (وتیور) نیز بسیار جذاب می شود. لیمو یک نت بسیار داینامیک، انرژی بخش و شادی آور است و اصولا در عطرهای با طبع خنک کاربرد دارد. گریپ ‌فروت هم میوه ‌ای از خانواده مرکبات با پوست زرد رنگ (گاهی سبز رنگ) و مزه ترش مایل به تلخی است (گاهی شیرین).

زمانی یک عطر در گروه بویایی مرکباتی یا گروه بویایی سیتروسی (Citrus) قرار می گیرد که وجه مرکبات در روایح آن زیاد باشد.

نت های مرکباتی ذکر شده به همراه نت های سیتروسی دیگر معمولا در عطرهای با طبع خنک به وفور مشاهده می شوند. این نت ها باعث می شوند تا عطرها، حس و حالی انرژی بخش، شاداب و تازه پیدا کنند و برای فصول گرم سال بسیار مناسب و انتخاب های هیجان انگیزی باشند.

عطرهای گروه بویایی مرکباتی (گروه بویایی سیتروسی) معمولا جوان پسندانه هستند. از ویژگی بارز عطرهای گروه بویایی مرکباتی، طراوت و تازگی آنهاست که باعث سرزندگی و سرخوشی می شود. عطرهای گروه بویایی مرکباتی به دلیل وجود روایحی از مرکبات که معمولا مولکول های فرار دارند، اکثرا ماندگاری کمی دارند؛ اما عطرسازان با ترکیب این نت های جذاب تلاش می کنند تا بر پیچیدگی آنها بیفزایند و به این ترتیب، ماندگاری و دوام رایحه را نیز بیشتر کنند. گروه بویایی مرکباتی (Citrus Olfactory Group) به دو زیر مجموعه تقسیم می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نت های مرکباتی ذکر شده به همراه نت های سیتروسی دیگر معمولا در عطرهای با طبع خنک به وفور مشاهده می شوند.

  • گروه بویایی مرکباتی

  1. گروه بویایی مرکباتی آروماتیک/ Citrus Aromatic

آروماتیک به معنای معطر می باشد اما عطرهای گروه بویایی آروماتیک یا گروه بویایی معطر از نت های گیاهی و سبز مانند اسطوخودوس، آویشن، رزماری، نعناع، ریحان و نت هایی از این قبیل نشأت می گیرند. عطرهای گروه بویایی معطر غالبا فضای خنکی دارند اما در دوز بالا می توانند فضای گرمی به عطر ببخشند. ترکیب نت های آروماتیک و مرکباتی، عطرهای گروه بویایی مرکباتی آروماتیک یا گروه بویایی مرکباتی معطر را می سازند.

ترکیب عناصر و نت های آروماتیک بر بستر سیتروسی یا مرکباتی، فضایی بسیار مفرح و آرامش بخش را ایجاد می کند که به شما عطرهایی آرامش بخش را می دهند. عطرهای گروه بویایی مرکباتی معطر را می توان در بین عطرهای با غلظت کلون به وفور یافت اما عطرهای دیگری نیز در این گروه یافت می شود که اکثرا فضای خنک و شادی را ایجاد می کنند و برای فصول گرم سال، انتخاب های بسیار شایسته ای هستند.

زرجف کازاموراتی مفیستو و مفیستو جنتیلومو دو نمونه از بهترین عطرهای مرکباتی معطر هستند. دیور هوم کلون، د مارلی پرسیوال، تیزیانا ترنزی سایف، تام فورد نرولی پورتوفینو، مانسرا سدرات بویس و نیشان کولونایز از دیگر نمونه های بارز و بسیار با کیفیت گروه بویایی مرکباتی آروماتیک هستند.

. ترکیب نت های آروماتیک و مرکباتی، عطرهای گروه بویایی مرکباتی آروماتیک یا گروه بویایی مرکباتی معطر را می سازند.

  1. گروه بویایی مرکباتی گورماند/ Citrus Gourmand

عطرهای گروه بویایی مرکباتی گورماند معمولا عطرهایی هستند که بر پایه نت های مرکباتی (معمولا) شیرین قرار می گیرند و نت های خوراکی مانند کارامل، وانیل، عسل، شکلات و یا … به آن اضافه می شوند. مرکبات شیرین می تواند لیمو شیرین و یا هر نت مرکباتی دیگری باشد که حس رسیدگی و تازگی میوه را القا کند. عطرهای موجود در گروه بویایی مرکباتی گورماند تنوع کمی دارند اما می توان گفت خاص ترین رایحه ها را دارند و فضای کاملا شادی را به عطر می بخشند.

عطرهای گروه بویایی مرکباتی گورماند (خوراکی) گرایش به سمت عطرهای زنانه دارند؛ البته که این عطرها غالبا جوان پسندانه هستند. آيا شما از عطرهای گروه بویایی مرکباتی گورماند تست داشته اید؟ می توانید عطر مورد نظر را به همراه تجربه خود از استشمام این رایحه، با ما و دیگر دوستان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

عطرهای گروه بویایی مرکباتی گورماند معمولا عطرهایی هستند که بر پایه نت های مرکباتی (معمولا) شیرین قرار می گیرند و نت های خوراکی مانند کارامل، وانیل، عسل، شکلات و یا ... به آن اضافه می شوند.

در پایان امیدواریم تا با مطالعه این نوشتار، با ساختار گروه بویایی مرکباتی (Citrus Olfactory Group) و زیر مجموعه های آن آشنایی پیدا کرده باشید. فروشگاه اینترنتی عطر تینو امکانی را در نظر گرفته است که شما عزیزان با مراجعه به قسمت منو سایت، بتوانید با انتخاب گروه بویایی مدنظر خود، انتخاب شایسته تری داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا