دنیای روایح

گروه بویایی عطرها – Olfactory Groups

گروه بویایی عطرها – Olfactory Groups چیست و شناخت آنها چه اهمیتی دارد؟ تمام عطرهایی که در صنعت عطر و ادکلن وجود دارند، بر اساس خصوصیاتی که دارند می توانند در یکی از گروه های بویایی قرار بگیرند. عطرهای مختلف بر اساس مواد اولیه ای که دارند، هر کدام در یک گروه بویایی عطری قرار می گیرند. نکته ای که داشتن آگاهی در مورد یک گروه بویایی را مهم می سازد، این است که زمان و مکان مناسب برای استفاده از عطرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرض کنید شما از یک عطر گرم و تند که در گروه بویایی شرقی ادویه ای قرار دارد، در یک ظهر گرم تابستانی و در یک محیط بسته استفاده کنید. یقینا علاوه بر اینکه اطرافیان از استشمام این رایحه آزرده می شوند، خود شما نیز ممکن است دچار سردرد و حس بدی شوید. بنابراین، هر عطر حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد، اگر در زمان و مکان مناسب استفاده نشود، می تواند آزاردهنده باشد. نتیجتاً پیشنهاد می کنیم که اگر با یک عطر آشنایی ندارید، قبل از خرید حتما از مشخصات آن مانند گروه بویایی، طبع و رایحه و دیگر مشخصات اطلاع پیدا کنید؛ بدین ترتیب می توانید خرید درست تر و راضی کننده تری داشته باشید.

تمام عطرهایی که در صنعت عطر و ادکلن وجود دارند، بر اساس خصوصیاتی که دارند می توانند در یکی از گروه های بویایی قرار بگیرند.

تقسیم بندی که برای گروه های بویایی عطرها صورت گرفته است را می تواند در یک چرخ عطری (Fragrance Wheel) نشان داد. چرخ عطر به عنوان دایره عطری یا چرخ روایح نیز شناخته می شود. این چرخ عطر، یک نمودار دایره ای است که روابط استنباطی بین گروه های بویایی را بر اساس شباهت ها و اختلافات در روایح آنها نشان می دهد.

چرخ عطر اغلب به عنوان ابزاری برای طبقه بندی در عطر شناسی و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اولین نمونه چرخ عطر توسط عطرساز اتریشی، پاول جلینک به تصویر کشیده شد و عنوان آن (اثر دیواری) است که در نسخه اصلی آلمانی کتاب Practice of Modern Perfumery در سال ۱۹۴۹ منتشر شده است.

سایر نسخه های قابل توجه شامل Fragrance Circle در سال 1979 توسط U. Harder و یا Wine Aroma Wheel در سال 1984 توسط شیمیدانی با نام Ann C. Noble و Fragrance wheel که در سال 1992 توسط مایکل ادواردز ایجاد شد، توسعه یافتند. نمونه ای از چرخ عطر (Fragrance wheel) را در زیر مشاهده می کنید.

چرخ عطر به عنوان دایره عطری یا چرخ روایح نیز شناخته می شود.

انتخاب های ما در زمینه عطر و ادکلن در واقع آن چیزی هستند که ما می خواهیم از خود و شخصیتمان به تصویر بکشیم. شاید بتوان گفت اکثر انتخاب های خانم ها به سمت روایح گلی و انتخاب های آقایان به سمت روایح چوبی سوق پیدا می کند. روایح میوه ای بیشتر مورد پسند جوان ترها قرار می گیرند و روایح سنگین تر را بیشتر سنین بالاتر می پسندند. شما با توجه به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خود می توانید سلایق مختلفی نیز داشته باشید. بر این اساس، انتخاب های فراوانی برای شما وجود خواهد داشت که با شناخت هر گروه بویایی و مشخصات آن، می توانید بهترین گزینه را برگزینید.

توجه داشته باشید هر عطر می تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر روحیه شما بگذارد؛ پس در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر هر گروه بویایی و مشخصات ساختاری آن.

اکثر انتخاب های خانم ها به سمت روایح گلی و انتخاب های آقایان به سمت روایح چوبی سوق پیدا می کند.

ابتدا به طور خلاصه، طبقه بندی گروه بویایی در صنعت عطرسازی را بررسی می کنیم.

  •  انواع گروه های بویایی عطر:

  1. گروه بویایی معطر آروماتیک (Aromatic olfactory Group)

  • معطر آبی (Aromatic Aquatic)
  • معطر سرخس گونه (Aromatic Fougere)
  • معطر میوه ای (Aromatic Fruity)
  • معطر سبز/ Aromatic Green
  • معطر ادویه ای (Aromatic Spicy)
  1. گروه بویایی چایپر (Chypre olfactory Group)

  • چایپر گلی (Chypre Floral)
  • چایپر میوه ای (Chypre Fruity)
  1. گروه بویایی مرکباتی (Citrus olfactory Group)

  • مرکباتی آروماتیک (Citrus Aromatic)
  • مرکباتی گورماند (Citrus Gourmand)
  1. گروه بویایی گلی (Floral olfactory Group)

  • گلی آبزی یا گلی دریایی (Floral – Aquatic)
  • گلی آلدهید (Floral Aldehyde)
  • گلی میوه ای (Floral Fruity)
  • چوبی مشک گلی (Floral Woody Musk)
  • گلی گورماند (Floral Gourmand)
  • گلی گیاهی (Floral Green)
  1. گروه بویایی چرمی (Leather olfactory Group)

  1. گروه بویایی شرقی (Oriental olfactory Group)

  • شرقی وانیلی (Oriental Vanilla)
  • شرقی ادویه ای (Oriental Spicy)
  • شرقی چوبی (Oriental Woody)
  • شرقی گلی (Oriental Floral)
  • شرقی سرخس گونه «شرقی فوژه» (Oriental Fougere)
  1. گروه بویایی چوبی (Woody olfactory Group)

  • چوبی معطر (Woody Aromatic)
  • چوبی ادویه ای (Woody Spicy)
  • چوبی مشک گلی (Woody Floral Musk)
  • چوبی چایپر (Woody Chypre)
  • چوبی آبزی یا دریایی (Woody Aquatic)
  • چوبی گلی (Woody Floral)
  • چوبی میوه ای (Woody Fruity)
  • چوبی وانیلی (Woody Vanilla)

 

اگر مایلید تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری در ارتباط با گروه های بویایی عطرها داشته باشید، ادامه متن را مطالعه نمایید.

  • معطر آروماتیک (Aromatic olfactory Group)

در ارتباط با گروه بویایی معطر یا آروماتیک (Aromatic olfactory Group) باید بگوییم واژه آروماتیک به معنای معطر است. گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک) از قدیمی ترین گروه های بویایی در صنعت عطرسازی است. نام معطر یا آروماتیک از سالیان پیش بر روی این گروه بویایی گذاشته شد؛ اما آنچه که می تواند این گروه بویایی را به درستی توصیف کند، این است که این روایح اکثرا از منابع گیاهی و سبز نشأت می گیرند. این نت ها معمولا ترکیباتی از رزماری، زیره، اسطوخودوس، گشنیز، ترخون، آویشن، نعناع و هر نت سبز دیگری هستند.

گروه بویایی معطر یکی از گسترده ترین گروه های بویایی است؛ به این دلیل که نت هایی که عطرسازان برای این گروه استفاده می کنند، اکثرا در طبیعت موجود هستند. عطرهای موجود در گروه بویایی معطر اکثرا آرامش بخش هستند؛ به این دلیل که گیاهان نیز معمولا خواص درمان بیماری ها را دارند.

گروه بویایی معطر یا گروه بویایی آروماتیک، به عنوان سردسته به زیر مجموعه هایی تقسیم می شود. این زیر مجموعه ها در واقع بر بستری از نت های یادشده شکل می گیرند؛ به علاوه اینکه نت های دیگری با روایح پایه ترکیب می شود که باعث به وجود آمدن زیر مجموعه های مختلف می شود.

گروه بویایی معطر (گروه بویایی آروماتیک) از قدیمی ترین گروه های بویایی در صنعت عطرسازی است.

گروه بویایی معطر آبی یا گروه بویایی معطر دریایی (Aromatic Aquatic) شامل نت های تازه معطر یا آروماتیک در کنار نت های آبی، دریایی و اوزونی می شود. این نت های آبی می توانند آب، آب دریا، نمک دریا، خزه یا جلبک و دیگر نت های دریایی باشند. گروه بویایی معطر سرخس گونه یا معطر فوژه، به طور کل شامل عطرهایی می شود که از نت اسطوخودوس و کومارین بهره گرفته اند. عطرهای گروه بویایی معطر سرخس گونه (Aromatic Fougere) معمولاً گرم و تلخ و خاکی هستند و از نت هایی مانند خزه، چوب، اسطوخودوس و شمعدانی بهره می گیرند.

در گروه بویایی میوه ای (Aromatic Fruity) شاهد عطرهایی هستیم که علاوه بر داشتن نت های آروماتیک، از روایح میوه های تازه، آبدار و معمولاً خنک مانند هندوانه، طالبی، انجیر، گلابی و میوه گل ساعتی بهره می گیرند. در گروه بویایی معطر سبز یا گروه بویایی معطر گیاهی (Aromatic Green)، نت های گیاهی به غایت خود می رسند و عطرهای این گروه بویایی برای کسانی که به روایح سبز علاقمندند، بهترین گزینه ها هستند. عطرهای گروه معطر ادویه ای (Aromatic Spicy) نیز با محوریت نت های آروماتیک و معطر، در کنار نت های ادویه ای و تندی همانند فلفل، میخک، زنجبیل، جوز هندی، هل، رازیانه و … قرار می گیرند.

چایپر در زبان فرانسوی به معنای قبرس است و قبرس نیز جزیره ای در سواحل مدیترانه است. در میان ترکیباتی که برای عطرهای گروه بویایی چایپر وجود دارد، خزه درخت بلوط دیده می شود که البته با مواد شیمیایی مانند Orcinyl 3 و Evernyl جایگزین شد که هنوز هم در قبرس یافت می شوند. برخی از عطرها با این پایه و اساس امروزه نیز وجود دارند، اما بیشتر آنها از بین رفته اند.

در عطرهای گروه بویایی چایپر، نت هایی مانند خزه درخت بلوط، خس خس، ترنج، نعناع هندی (پچولی)، گل رز، گل یاس و گالبانوم به وفور یافت می شود. عطرهای گروه بویایی چایپر در واقع عطرهایی گرم، نسبتا غلیظ و تند هستند. این گروه بویایی به دو زیر گروه تقسیم می شود:  گروه بویایی چایپر گلی (Chypre Floral) و گروه بویایی چایپر میوه ای (Chypre Fruity).

چایپر در زبان فرانسوی به معنای قبرس است و قبرس نیز جزیره ای در سواحل مدیترانه است.

در گروه بویایی چایپر گلی (Chypre Floral) شاهد در کنار هم قرار گرفتن تم سبز و گیاهی گروه بویایی چایپر و بعضی از گل ها هستیم. گل هایی که معمولاً در این گروه بویایی یافت می شوند؛ گل رز، گل یاس، گل زنبق، یلانگ یلانگ و … هستند. می توان گفت عطرهای چایپر گلی مانند عطرهای شرقی گلی گرم نیستند و بین خنکی و گرمی معلق هستند.

گل ها در این گروه نقش اساسی بازی می کنند و عطرهای زنانه بسیاری در گروه بویایی چایپر گلی وجود دارد. در گروه بویایی چایپر میوه ای نیز، عموماً میوه هایی به تم چایپری عطر اضافه می شوند که عمق و غنای رایحه را زیاد نمایند. این میوه ها معمولاً رایحه را به سمت شیرینی و گورماند بودن می برند. میوه هایی که در عطرهای چایپر میوه ای (Chypre Fruity) به کار گرفته می شوند، معمولاً هلو، زردآلو، آلبالو و گیلاس، نارگیل، گلابی و توت فرنگی و تعدادی دیگر هستند.

زمانی یک عطر در گروه بویایی مرکباتی یا گروه سیتروسی (Citrus olfactory Group) قرار می گیرد که وجه مرکبات در روایح آن زیاد باشد. روایح مرکباتی اصولا تازه (Fresh) هستند؛ به همین دلیل غالباً نت های فراری به شمار می روند و دوام کمتری دارند. نت هایی که در گروه بویایی مرکباتی به وفور یافت می شوند؛ شامل ترنج، پرتقال، ماندارین، کلمانتین، یوزو، لیمو، گریپ فروت و نت های سیتروسی دیگر هستند. زمانی که عطری بر پایه نت های مرکباتی است ولی از روایح گروه آروماتیک (معطر) نیز وام می گیرد.

گروه بویایی مرکباتی معطر یا گروه بویایی مرکباتی آروماتیک به وجود می آید. عطرهای این گروه غالباً عطرهای سبک و خنکی هستند؛ مانند کلون ها، به این دلیل که این عطرها از روایح مرکباتی و خنک به همراه روایح گیاهی و سبز بهره گرفته اند و معمولا هم عطرهای تازه، روحبخش و مناسب برای بهار و تابستان هستند.

زمانی یک عطر در گروه بویایی مرکباتی یا گروه بویایی سیتروسی (Citrus olfactory Group) قرار می گیرد که وجه مرکبات در روایح آن زیاد باشد.

حال اگر عطرهای مرکباتی با نت های خوراکی مانند کارامل، عسل، شکلات، وانیل و نت هایی از این قبیل ترکیب شوند، یک عطر مرکباتی گورماند تشکیل می شود. این عطرها که البته گستردگی کمی دارند، معمولا شیرین هستند و از مرکبات شیرینی همچون لیموشیرین بهره می گیرند. عطرهای گروه بویایی معطر گورماند، روایح جوان پسندانه ای دارند و اگر افراد با سنین بالاتر نیز از یک عطر مرکباتی گورماند استفاده کند، حتما حس جوانی را به خود بازگردانده است.

یکی از وسیع ترین گروه های بویایی مخصوصا در بین عطرهای زنانه، گروه گلی یا فلورال (Floral) می باشد. تم اصلی عطرهای این گروه، گل های مختلف می باشد. در این گروه از عطر و ادکلن ها معمولا در نت میانی، ترکیبات بسیار متنوعی از گل ها قرار دارد که این خانواده را بسیار زنانه، لطیف و آرام بخش کرده است. البته که در این گروه قطعا عطرهای مردانه را هم می توان یافت اما آنچه که به صورت حداکثری در گروه بویایی گلی یافت می شود، عطرهای زنانه و لطیف هستند.

ترکیبات بی نظیر گل ها، می توانند طبع گرم، طبع خنک یا طبع معتدلی به یک عطر بدهند و شما می توانید در گروه بویایی گلی، عطرهای متنوعی را بیابید که متناسب با فصول مختلف سال باشند. عطرهای گروه بویایی گلی مانند هر گروه بویایی دیگری، اگر با ترکیباتی دیگر درهم بیامیزند، می توانند زیرمجموعه های متنوعی را بسازند.

یکی از وسیع ترین گروه های بویایی مخصوصا در بین عطرهای زنانه، گروه گلی یا فلورال (Floral) می باشد.

برای مثال در گروه گلی آبزی (Floral – Aquatic) عطرها با محوریت گل ها در کنار نت های آبی و دریایی و اوزونیک قرار می گیرند. این عطرها به طور عمده، طبع خنک دارند. در گروه بویایی گلی آلدهید (Floral Aldehyde)، گل های متنوعی با آلدهیدها که ترکیب آلی هستند، ترکیب می شوند و در گروه بویایی گلی میوه ای (Floral Fruity) شاهد ترکیبات جذابی از گل ها و میوه ها مخصوصا میوه های شیرین هستیم. یکی دیگر از زیر گروه های گروه بویایی گلی، گروه گلی مشک چوبی است که احتمالاً زیاد به گوشتان خورده باشد.

در این گروه (Floral Woody Musk) معمولاً نت های گلی و چوبی همراه با نت های مشک وجود دارند که عطرهای فوق العاده جذابی را می سازند. بیشتر عطرهای گروه بویایی چوبی مشک گلی، عمیق و گرم هستند و رایحه ناب و خالصی دارند.

دو گروه دیگر نیز با محوریت گل ها می توان معرفی نمود که گروه گلی گورماند (Floral Gourmand) و گروه گلی سبز یا گیاهی (Floral Green) هستند. گورماند به معنی خوشمزه و هر آنچه مربوط به خوراکی هاست، می باشد. در گروه گلی گورماند نیز عطرهایی با محوریت نت های گلی همراه با نت های خوراکی مثل شکر و تافی و وانیل و … حضور پیدا می کنند. در گروه بویایی گلی گیاهی نیز شاهد نت های گلی و سبز و گیاهی هستیم که غالبا شامل عطرهای خنک زنانه و مردانه می شوند که برای فصل های گرم سال مناسب هستند.

  • چرمی (Leather Olfactory Group)

عطرهای موجود در این گروه غالبا یادآور بوی چرم برای شما هستند؛ درحالیکه شاید صرفا از نت چرم بهره ای نبرده باشند. نت های توتون، چوب و چرم به وفور در عطرهای چرمی یافت می شوند. گروه بویایی چرمی در واقع از منابع طبیعی و حیوانی و گاها به شیوه صنعتی به دست می آمد.

با گذر زمان به دلیل رایحه ناخوشایند و تند و تیز چرم، آن را با دیگر نت‌ ها مانند نت های گلی یا میوه‌ های مختلف؛ مشک، نت‌ های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوب های مختلف ترکیب می ‌کردند تا به رایحه جذاب و ملایمی از چرم دست یابند و همین امر باعث شد تا گروه بویایی چرمی (Leather Olfactory Group) به وجود آید.

از نت هایی که به وفور در این گروه بویایی استفاده می شود می توان به به چوب درخت توس یا غان، درخت سرو کوهی، استیراکس یا بوته وحشی جاوی، کاستور، مورد سبز، چای سیاه، نعناع هندی (پچولی) و … اشاره کرد.

نت های توتون، چوب و چرم به وفور در عطرهای چرمی یافت می شوند.

روایح شرقی با ادویه، مشک، بخور و رزین ریشه در تاریخ عطر دارند. امروزه از بسیاری از همان عناصری که برای اولین بار در شرق (هند و عربستان) در آغاز پیدایش عطر و عطرسازی مورد استفاده قرار می گرفت، برای ساخت عطر استفاده می شود.

امروزه عطرهای شرقی، بخش مهمی از ترکیبات و روایح بویایی ارائه شده در صنعت عطر و ادکلن جهان را به خود اختصاص داده اند. از ترکیباتی مانند گل آفتاب پرست، چوب صندل سفید، کومارین، زنبق، وانیل و صمغ های رزینی به طور کلاسیک در ساختار عطرهای گروه بویایی شرقی استفاده می شود. عطرهای این گروه بویایی با توجه به نت هایی که دارند، می توانند زنانه، مردانه و یا به طور مشترک (یونیسکس) باشند.

روایح شرقی با ادویه، مشک، بخور و رزین ریشه در تاریخ عطر دارند.

زمانی که روایح گروه بویایی شرقی در کنار عناصر شیرین مانند کارامل، وانیل، شکلات، بادام، عسل و … قرار می گیرند، عطرهای گروه شرقی وانیلی (Oriental Vanilla) که بعضا گورماند هستند، به وجود می آیند. دیگر زیر گروه، گروه شرقی ادویه ای یا شرقی تند (Oriental Spicy) است که عطرهای بر بستر نت های شرقی در کنار ادویه های گرم و شهوانی مانند دارچین، میخک و جوز هندی را شامل می شود. این گروه بسیار گسترده است و معمولا عطرهایی گرم و اغواکننده برای فصول سرد سال در خود جای می دهد.

گروه های دیگری که به عنوان زیرمجموعه گروه بویایی شرقی تعریف می شوند، گروه بویایی شرقی چوبی (Oriental Woody)، گروه بویایی شرقی گلی (Oriental Floral) و گروه بویایی شرقی سرخس گونه (Oriental Fougere) هستند. این گروه بویایی ها نیز عطرهای گسترده ای را در خود جای می دهند که در تمام نقاط جهان، طرفداران زیادی هم دارند.

نت های چوبی ثابت کننده های عالی هستند و به ترکیبات روایح دیگر، ماندگاری می بخشند؛ به همین دلیل در نت پایه (نت پایانی) عطرها به وفور یافت می شوند. گروه بویایی چوبی از رایحه ها و اسانس های استخراج شده از چوب و خزه های چوب تشکیل شده است. گروه بویایی چوبی شامل رایحه های بویایی مانند سرو، چوب صندل، وتیور (خس خس)، توس و گایاک است.

باید گفت گروه بویایی چوبی به نسبت گروه های بویایی دیگر، قدمت کمتری دارد؛ به این دلیل که روایح چوبی قبلاً به صورت زیرمجموعه ای از گروه بویایی های دیگر خود را نشان می دادند اما با گذر زمان که استفاده از نت های چوبی در عطرها افزایش یافت، این گروه بویایی نیز به صورت مستقل کار خود را آغاز کرد. زیر مجموعه های گروه بویایی چوبی در ادامه شرح داده خواهد شد.

نت های چوبی ثابت کننده های عالی هستند و به ترکیبات روایح دیگر، ماندگاری می بخشند؛ به همین دلیل در نت پایه (نت پایانی) عطرها به وفور یافت می شوند.

گروه بویایی چوبی معطر (Woody Aromatic) شامل عطرهایی می شود که بر بستر نت های چوبی قرار گرفته اند اما روایحی مانند رزماری، اسطوخودوس، خزه درخت بلوط، تخم گشنیز، زیره، مریم گلی و یا گیاهان تند و ادویه ای دیگر به عنوان نت های معطر و آروماتیک با آنها ترکیب می شوند. در گروه چوبی ادویه ای (Woody Spicy) شاهد عطرهای هستیم که از ترکیبات چوبی و ادویه ای مانند انواع فلفل ها، میخک، دارچین و جوز هندی و نت های تند دیگر بهره گرفته اند.

چوبی مشک گلی (Woody Floral Musk) در زیرمجموعه گروه گلی نیز توضیح داده شد، اما تفاوت اینجاست که در گروه گلی مشک چوبی روایح گلی غالب هستند و در گروه چوبی مشک گلی، عطرها بیشتر بر بستر نت های چوبی قرار می گیرند. روایحی که بر پایه مشک هستند، در هر دو گروه بنا بر نظر و طرح عطرساز به میزان لازم در کنار نت های دیگر قرار می گیرند.

چوبی چایپر (Woody Chypre)، زیر مجموعه دیگری است که در آن، بیشتر عطرهایی با نت های چوبی در کنار نت های چایپری که معمولا گیاهی و سبز هستند، قرار می گیرند. نت هایی مانند گالبانوم و خزه درخت بلوط در گروه بویایی چوبی چایپر به وفور یافت می شود. در گروه چوبی دریایی (Woody Aquatic)، عطرهای خاص و جذابی را می بینید، چرا که در این عطرها معمولاً نت های چوبی و خشک در کنار نت های دریایی قرار می گیرند و این تضاد، می تواند رایحه بسیار یونیک و بی نظیری را بسازد. چوبی گلی (Woody Floral)، چوبی وانیلی (Woody Vanilla) و چوبی میوه ای (Woody Fruity) زیرمجموعه های دیگر گروه بویایی چوبی هستند.

در این نوشتار تلاش کردیم تا شما را با انواع گروه های بویایی بیشتر آشنا کنیم. همانطور که پیشتر ذکر شد، انتخاب عطر مانند انتخاب لباس، کفش و یا هر اکسسوری دیگری می بایست مبتنی بر تحقیق و پیش زمینه ای درست باشد. بنابراین، با داشتن اطلاعاتی هرچند اندک در ارتباط با مشخصات عطرها از قبیل گروه های بویایی، طبع، رایحه و یا دیگر مشخصات می توانید انتخاب شایسته ای داشته باشید. فروشگاه اینترنتی عطر تینو نیز امکانی را تدارک دیده است که شما عزیزان بتوانید بنا بر گروه بویایی مورد علاقه خود، انتخاب درستی داشته باشید.

شما می توانید با مراجعه به منوی سایت، با انتخاب هر یک از گروه های بویایی که مد نظر شماست، عطرهای موجود در آن گروه را مشاهده و در صورت تمایل، اقدام به خرید عطر نمایید. فروشگاه تینوپرفیوم با سالیان سال سابقه در فروش عطر و ادکلن اورجینال، سعی در جلب رضایت شما عزیزان دارد.

تمام محصولات تینوپرفیوم با ضمانت اصالت کالا و در کمترین زمان ممکن به دست شما خواهند رسید. در آخر، خواهشمندیم اگر شما عزیزان تجربه ای در زمینه انتخاب عطر و ادکلن دارید و همچنین می توانید اطلاعات بیشتر و جامع تری درباره گروه های بویایی به ما بدهید، نظر خود را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب…. لطفا مقاله های بیشتری تو سایت بزارید این باعث میشه در مورد عطر ها اطلاعاتمون بهتر بشه و خرید بهتری داشته باشیم…

  2. سلام. خسته نباشید. عالی بود بسیار آموزنده …. لذت بردم وقتی که میبینم کسایی هستند که برای اطلاعات و آشنایی و شناخت بهتر ما از روایح و قدرت بویایی اینقدر زحمت میکشند…
    متشکرم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا