دنیای روایح

گروه بویایی شرقی – Oriental Olfactory Group

عطرهای گروه بویایی شرقی یا همان “Oriental Olfactory Group” از دیرباز در صنعت عطرسازی مورد توجه، استقبال و استفاده قرار گرفته اند. امروزه عطرهای شرقی بخش مهمی از ترکیبات و روایح بویایی ارائه شده در مارکت عطر و ادکلن جهان را به خود اختصاص داده اند. در این گروه بویایی روایح و نت هایی اصیل وجود دارد که پیدایش آنها ریشه در بیش از یک قرن پیش دارد که در آن زمان منحصراً از عناصر تشکیل دهنده با منشا حیوانی ساخته می شدند و با روایح فریبنده حیوانی عنبر (کهربا) شناخته می شدند.. اما هم اکنون برخی از این روایح به صورت مصنوعی با حفظ کیفیت رایحه اصلی توسط برندهای نیش تولید کننده عطر وادکلن ساخته می شوند. روایح شرقی با عناصری شیرین، پودری و ادویه ای مانند گالبانوم، دارچین یا با عناصر چوبی معطر و گرانبها همچون عود غنی می شوند.

گروه روایح شرقی (Oriental Olfactory Group) از جمله گروه بویایی هایی اصلی در عطرسازی به حساب می آیند. عطرهای شرقی در اوایل قرن بیستم قلب فرانسه را با عطرهای فوق العاده عطرساز فرانسوا کوتی (Francois Coty) که اغلب بر پایه کهربا یا همان عنبر (Amberine-based) بود تسخیر کردند. از آن زمان به بعد، عطرهای گروه بویایی شرقی با توسعه یافتن در شکل های مختلف جذاب و بدیع، هرگز از تحریک و جذب احساسات دوست داران عطر دست برنداشتند. امروزه عطرهای با روایح شرقی 40 درصد از فروش مارکت جهانی عطر را در اختیار دارند و این به معنی محبوبیت بی چون و چرای گروه بویایی شرقی در بین کاربران است.

"Oriental Olfactory Group" از دیرباز در صنعت عطرسازی مورد توجه، استقبال و استفاده قرار گرفته اند.

همانطور که در ابتدای نوشتار گفته شد اساس عناصر روایح شرقی (Oriental Olfactory Group)، منشا حیوانی داشته است. در واقع “ambergris” یکی از عناصر اساسی در تولید این عطرها بود. عنبر در واقع یکی از گونه های نهنگ دریایی یا همان نهنگ عنبر است و امبرگریس یا همان عنبر از اسپرم (نطفه) نهنگ عنبر جمع آوری می شد که این عنصر در تماس با نور خورشید و دریا عطر و طعمی تند و ادویه ای به خود می گرفت. به منظور بازتولید مصنوعی این ماده اولیه افسانه ای بسیاری از شیمی دانان بر روی ساخت نت های مصنوعی عنبر (کهربا) کار کردند و پس از مدت ها منجر به تولید امبرین (amberine) یا همان عنبر مصنوعی معروف شد. عطرساز “François Coty” با استفاده از آمبرین ساخته شده توسط  شیمی دان “Samuelson” یکی از اولین عطرهای بزرگ شرقی به نام “آنتیک آمبر” را در سال 1908 میلادی به دنیای عطر معرفی کرد.

فرانسوا کوتی با توجه به موفقیت در معرفی این عطر، عطر دیگری نیز در گروه شرقی و با همان سبک به نام “Emeraude”در سال 1921 ساخت. هر چند، اولین موفقیت بزرگ و همه گیر عطر شرقی را می توان معرفی عطر شالیمار “Shalimar” توسط برند گرلن “Guerlain” در سال 1925 دانست. از آن زمان تا به حال، خلق روایح اغوا کننده، دلربا و عجیب و غریب عطرهای شرقی همواره ادامه پیدا کرده است.

Oriental Olfactory Group

روایح شرقی (Oriental Olfactory Group) با ادویه، مشک، بخور و رزین ریشه در تاریخ عطر دارند. امروزه از بسیاری از همان عناصری که برای اولین بار در شرق (هند و عربستان) در آغاز پیدایش عطر و عطرسازی مورد استفاده قرار می گرفت، برای ساخت عطر استفاده می شود. از ترکیباتی مانند گل آفتاب پرست ، چوب صندل سفید، کومارین، زنبق، وانیل و صمغ های رزینی به طور کلاسیک در ساختار عطرهای گروه شرقی (Oriental Olfactory Group) استفاده می شود. ترکیب این عناصر با توجه به مردانه، زنانه و یا مشترک بودن عطر نی تواند متفاوت باشد.

روایح شرقی با ادویه، مشک، بخور و رزین ریشه در تاریخ عطر دارند.

روایح شرقی؛ اغوا کننده، شهوت انگیز و پر شور، احساسی از بلوغ و بزرگی….

بسیاری از نت های گروه Oriental دارای غنایی گرم، سنگین و نافذ و قوی دارند که بیشتر مناسب استفاده در شب هستند. نت های عجیب و غریب و برانگیزاننده گروه بویایی شرقی برای مدت زیادی بر روی پوست می مانند؛ این ماندگاری به سبب وجود عناصر سنگین و قوی در نت های پایه عطرهای شرقی است. البته عطرهای سبک تری هم در نوع جدید و خاصی از گروه بویایی شرقی وجود دارد که نت ها در آن سبک تر بوده و بیشتر مناسب استفاده در روز هستند. گروه بویایی شرقی که جزو 7 خانواده بویایی اصلی در عطرسازی است خود به زیرمجموعه هایی تقسیم می شود.

گروه بویایی Oriental را می توان به ترتیب ظهور در عطرسازی به گروه شرقی وانیلی (Oriental Vanilla)، گروه شرقی ادویه ای (Oriental Spicy)، گروه شرقی چوبی (Oriental Woody)، گروه شرقی گلی (Oriental Floral) و شرقی سرخس گونه یا شرقی فوژه (Oriental Fougere) تقسیم بندی نمود. در ادامه این نوشتار به بررسی هر یک از زیر مجموعه های گروه بویایی شرقی می پردازیم.

بسیاری از نت های Oriental Olfactory Group دارای غنایی گرم، سنگین و نافذ و قوی دارند که بیشتر مناسب استفاده در شب هستند.

  • گروه بویایی شرقی (Oriental Olfactory Group) گروه

  1. گروه بویایی شرقی وانیلی/ Oriental Vanilla

در گروه شرقی وانیلی برای خلق عطرهای شیرین به زیبایی و با هم آهنگی و توازن نت های شرقی مانند چوب، رزین، گل و ادویه با عناصر شیرین مانند کارامل، وانیل، شکلات، بادام، عسل و … در یکدیگر تلفیق می شوند. گروه بویایی شرقی وانیلی به لطف موفقیت در دستورالعمل بنیان گذاری شده توسط شالیمار، که از آن زمان تا به حال هنوز جایگاه خود را دارد، به عنوان چهره اصلی نت های شرقی در بین دوستداران عطر شناخته می شود. عطرهای این گروه بویایی بعضا روایح گورماند (خوراکی) مانند کیک، خامه، بیسکویت، تافی، کره و غیره نیز در خود جای می دهند به همین علت عطرهایی خوشمزه و جذاب محسوب می شوند که حس خوراکی و خوردنی نیز در خود دارند. عطرهای این گروه بیشتر زنانه و یا یونیسکس (مشترک) هستند.

در روایح شرقی وانیلی برای خلق عطرهای شیرین به زیبایی و با هم آهنگی و توازن نت های شرقی مانند چوب، رزین، گل و ادویه با عناصر شیرین مانند کارامل، وانیل، شکلات، بادام، عسل و ... در یکدیگر تلفیق می شوند.

  1. گروه بویایی شرقی ادویه ای/ Oriental Spicy

در گروه بویایی Oriental Spicy، ادویه های گرم و شهوانی مانند دارچین، میخک و جوز هندی با روایح شرقی مانند چوب و رزین ترکیب می شوند. عطر اوپیوم برند ایو سن لورن (Yves Saint Laurent Opium) یکی از نمونه های موفق گروه شرقی ادویه ای محسوب می شود. این گروه اغلب دارای روایح تندی مانند فلفل است و بیشتر بر روی تاثیر از طریق بر انگیختن احساسات درونی تمرکز دارد. نت های شرقی ادویه ای فضایی گرم، عمیق و احساسی را برای کاربر به ارمغان می آورند.

در این گروه، ادویه های گرم و شهوانی مانند دارچین، میخک و جوز هندی با روایح شرقی مانند چوب و رزین ترکیب می شوند.

  1. گروه بویایی شرقی چوبی/ Oriental Woody

این گروه بویایی نیز از ابتدای دهه 80 میلادی در دنباله گروه بویایی شرقی وانیلی و شرقی ادویه ای به تدریج با اشتیاق کاربران به روایح قوی طبیعی با افزودن نت های گرانبهایی از چوب جایگاه خود را در دنیای عطر و روایح تثبیت نمود. در گروه بویایی شرقی چوبی، عناصر سنتی مورد استفاده در روایح شرقی با آکوردهای چوبی گرمی از چوب صندل سفید یا نت های خشک تری مانند چوب درخت سرو یا خس خس غنی می شوند. در این گروه قلب روایح را همان نت های اصیل شرقی شکل می دهند؛ با این حال علاوه بر نت های چوبی، نت های بخور که گرایش چوبی دارند نیز در ساختار بویایی عطرهای شرقی چوبی به کار رفته است.

عطرهای این گروه بویایی به دلیل ترکیبات به کار رفته دارای عطر و بویی سنگین و عمیق هستند به همین علت بیشتر عطرهای این گروه مردانه با طبعی گرم و رایحه ای تلخ و شیرین هستند. برای مثال می توان از شانل اگوییست (Egoiste Chanel) را از جمله عطرهای شرقی ادویه ای موفق نام برد.

در گروه بویایی شرقی چوبی، عناصر سنتی مورد استفاده در روایح شرقی با آکوردهای چوبی گرمی از چوب صندل سفید یا نت های خشک تری مانند چوب درخت سرو یا خس خس غنی می شوند.

  1. گروه بویایی شرقی گلی/ Oriental Floral

در گروه بویایی شرقی گلی پایه شیرین، گرم و پودری معمول روایح شرقی با گل هایی مانند یاسمن، گل مریم (تکمه گیاه)، گل تیاره و نت های تندی مانند گل میخک هماهنگ می شود. این گروه از روایح در تقسیم بندی روایح شرقی به نسبت روایح جدیدتر و مدرن تر از گروه های پیش گفته در خود دارد. این گروه یکی از جذاب ترین ها در بین زیرمجموعه های گروه بویایی شرقی است.

در این گروه قدرت و استحکام نت های شرقی با لطافت و ظرافتی از نت های گلی همچون گل زنبق یا گل آفتاب پرست ترکیب می شود. روایح شرقی گلی همواره مورد توجه خانم های شیک پسند و با وقار بوده است؛ گرچه در این گروه همواره عطرهایی نیز خلق شده اند که بسیار مورد توجه و علاقه مردان نیز واقع شده اند. از عطرهای موفق گروه بویایی شرقی گلی تام فورد بلک ارکید (Tom Ford Black Orchid) است.

در گروه بویایی شرقی گلی پایه شیرین، گرم و پودری معمول روایح شرقی با گل هایی مانند یاسمن، گل مریم (تکمه گیاه)، گل تیاره و نت های تندی مانند گل میخک هماهنگ می شود.

  1. گروه بویایی شرقی سرخس گونه (شرقی فوژه)/ Oriental Fougere

گروه بویایی شرقی سرخس گونه یا شرقی فوژه در نتیجه هماهنگی موزونی بین اجزای شرقی مانند نت های گرم چوبی و ادویه ای و تازگی نت هایی از اسطوخودوس معطر، رزماری، کومارین و خزه درخت بلوط خلق شده است. واژه فوژه یا فوژغه لغتی فرانسوی به معنای سرخس است. گروه بویایی سرخس گونه از نت هایی تازه از اسطوخودوس، رزماری، خزه و غیره که پیش تر گفته شد تشکیل می شود. روایح شرقی سرخس گونه که آن را تقریبا می توان مدرن ترین زیرمجموعه از گروه بویایی شرقی دانست از ترکیب نت های فوژه با نت های شرقی شکل گرفته است.

این گروه بویایی از آن جهت نسبت به گروه های پیش گفته مدرن محسوب می شود که فضایی غربی و اروپایی را با همراهی فضایی علفی، سبز و گرم در خود دارد. در اینجا باید بگوییم که کومارین نقش مهمی را در گروه بویایی فوژه شرقی ایفا می نماید. این گروه را می توان در واقع برآمدی از تلفیق هنر خلق روایح اصیل و ریشه دار شرقی با سبک طراحی روایح غربی دانست.

گروه بویایی شرقی سرخس گونه یا شرقی فوژه در نتیجه هماهنگی موزونی بین اجزای شرقی مانند نت های گرم چوبی و ادویه ای و تازگی نت هایی از اسطوخودوس معطر، رزماری، کومارین و خزه درخت بلوط خلق شده است.

در پایان امیدواریم مطالعه این نوشتار برای شما مفید و مثمر ثمر واقع شده باشد. مجموعه عطر تینو برای شما همراهان گرامی امکاناتی در نظر گرفته است تا بتوانید به راحتی با انتخاب گروه بویایی مد نظر و مورد علاقه خود از طریق منوی اصلی سایت به عطرهای مورد علاقه تان بر اساس طبقه بندی گروه بویایی دسترسی داشته باید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا