معرفی عطرسازان

داستان زندگی عطرساز خلاق؛ الینور ماسینت | Alienor massenet

الینور ماسینت (Alienor Massenet) از کودکی به لطف حساسیت های بویایی که داشت، تفاوت هایی را حس کرد. الینور اصالت مجارستانی داشت؛ او با یک عمه نقاش، پدربزرگ و مادربزرگی که شیمی دان هستند؛ سفرهای بسیار زیادی را تجربه کرده و تنوع فرهنگی را در دوران کودکی خود تجربه کرده است. الینور همواره تلاش می کرد تا حس بویایی خود را با تمرین تقویت کند.

در سن 12 و 13 سالگی، بازی مورد علاقه الینور این بود که حدس بزند افرادی که در راه مدرسه از کنارش می گذرند، چه عطری را استفاده کرده اند. او می گوید: “هر روز برای من یک چالش متفاوت بود و این موضوع برای من فراتر از همه کارهایی که در مدرسه انجام می دادم، مهیج  بود.”

الینور ماسینت (Alienor Massenet) از کودکی به لطف حساسیت های بویایی که داشت، تفاوت هایی را حس کرد.

او در محاصره هنرمندان و دانشمندان بزرگ شد و در آنجا عطر را به عنوان ایده آل خود تشخیص داد و برگزید. الینور ماسینت توسط مونیک شلینگر (Cinquieme Sens) که اشتیاق و انگیزه او را همواره تحسین می کرد، در مورد گروه های بویایی و همچنین مواد اولیه آموزش دید. الینور ماسینت برای گذراندن دوره MBA در پاریس با حضور در فلوراسینت ثبت نام کرد و در سال 1995 به IFF (International Flavors & Fragrances) نیویورک پیوست.

الینور در ابتدا تصمیم گرفت شش ماه آنجا بماند اما این تایم سرانجام شش سال به طول انجامید! بله، اکنون وقت آن بود که تکنیک خود را کامل کند و اولین پروژه بزرگ خود را به او بدهد: Intuition مردانه از برند Estee Lauder. الینور سرانجام پس از 12 سال که در IFF بود، به پاریس بازگشت و در سال 2016 به Symrise پیوست.

الینور ماسینت بسیار مستقل است و طرح و تفکر ایده آل خود را در عطرها پیدا کرده است. او توسط سه تن از بزرگترین عطر سازهای دوران آموزش دیده است. تسلط فنی او باعث شد تا خلاقیت های خود را به ذائقه هر بازار، از برزیل تا ایالات متحده، از سوئد تا اسپانیا، از روسیه تا امارات متحده عربی گسترش دهد. جوایز خلاقیت توسط Fragrance Foundation سه بار به الینور ماسینت اهدا شده است.

الینور ماسینت بسیار مستقل است و طرح و تفکر ایده آل خود را در عطرها پیدا کرده است

الینور ماسینت (Alienor Massenet)، عطرساز ارشد کمپانی Symrise در پاریس است. این کمپانی در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. سیمرایز، از موفق ترین شرکت ها در زمینه پشتیبانی از تولیدکنندگان مواد غذایی، آشامیدنی و خوراک، تأمین اکثریت مواد اولیه استراتژیک کشاورزی، و همچنین تأمین مواد اولیه عطرها فعالیت می کند. این شرکت، وضعیت موجود را به چالش می کشد و دائما ایده های جدید را جستجو می کنداین کمپانی تلاش می کند تا در بالاترین سطح خود عمل کند و استانداردهای جدیدی را تعیین کند. سیمرایز (سیمرایس) نوآوری های جذابی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

الینور ماسینت (Alienor Massenet)، عطرساز ارشد کمپانی Symrise در پاریس است.

الینور ماسینت (Alienor Massenet) می گوید:

“من همیشه سعی می کنم خودم را غافلگیر کنم، بدین ترتیب، بیشتر خودم را فرد مبتکری می دانم”

از مهم ترین فعالیت های الینور ماسینت، همکاری با برند فرانسوی ممو پاریس (Memo Paris) است که به عنوان هنرمند عطرساز، مبتکر و خلاق، مسئول ساخت فرمول‌ها و ترکیب عطرهای برند ممو شد. عطرهای برند ممو، علاوه بر الینور ماسینت با همکاری صوفیه لابه (Sophie Labbe) و کارینه وینچون اشپنر (Karine Vinchon Spehner) ساخته شده اند.

الینور ماسینت شخصی معنوی است و تلاش می کند تا ارزش هایی را که از تعالیم مذهبی و معنوی وی ناشی می شود، حفظ کند.

او می گوید: ” صمغ درختچه مر، بخور خوشبو یا گالبانوم همیشه در عطرهای من استفاده می‌شوند، می‌توان گفت که این روایح یک پیوست و اتصال به عناصری هستند که رنگ و بوی معنوی و مذهبی دارند.”

الینور ماسینت شخصی معنوی است

در ادامه، به برخی از برندها که الینور ماسینت (Alienor Massenet) برای آنها عطرسازی کرده است، نگاهی می اندازیم:

Armand Basi

Chloé

Chopard

Davidoff

Diesel

Estée Lauder

Giorgio Armani

Jimmy Choo

Lancome

Maison Martin Margiela

Memo Paris

Penhaligon’s

Salvatore Ferragamo

Swarovski

Symrise

Trussardi

Viktor&Rolf

alienor massenet

در این بخش، مصاحبه ای را که با الینور ماسینت (Alienor Massenet) صورت گرفته است، مرور می کنیم:

اولین “حافظه رایحه” شما چیست؟

الینور ماسینت: پنج ساله بودم و پوستم را زیر آفتاب بو می کردم. زمانی که پوست توسط اشعه های خورشید لمس می شود، رایحه ای تولید می کند که من به آن اعتیاد داشتم. در تمام دوران کودکی، قبل از خوردن غذا، بوی آن را حس می کردم. پدر و مادر من در واقع از من عصبانی می شدند، زیرا این یک عادت بد بود؛ اما من نمی توانستم آن را تغییر دهم.

چه زمانی تصمیم گرفتید که عطرساز شوید؟

الینور ماسینت: در 20 سالگی، پس از آموزش در صنعت (در خانه های عطر IFF و Firmenich)، شروع به یادگیری گروه های بویایی کردم و متوجه شدم که دوست دارم روایح را خودم ایجاد کنم. سپس اولین شمع معطر خود را ساختم.

پنج رایحه مورد علاقه شما در جهان چیست؟

الینور ماسینت:

  • روغن دانه وانیل بوی مورد علاقه من است؛ من دوست دارم با آن عطر درست کنم.
  • بوی نوزاد تازه متولد شده؛ وقتی او از رحم زایمان شود. این، نت های حیوانی و قوی دارد.
  • بوی قدرتمند اقیانوس اطلس. هنگامی که بوی ید و نمکی به بینی شما می آید، در ساحلی بزرگ ایستاده اید و به ابرهای طبیعی خیره شده اید.
  • بخور و صمغ درختچه مر، عمیق و معنوی است؛ آنها خاطرات زیادی را برای من تداعی می کنند.
  • بوی گل های نیلوفر آبی در دریاچه های آسیا. تقریباً مصنوعی است اما من دوست دارم چنین بویی تولید کنم. اما به محض چیدن، دیگر گل بو نمی دهد.

بدترین چیزی که تا به حال بو کرده اید، چیست؟ (صادقانه!)

الینور ماسینت: هنگامی که در یک کلبه کوهستانی هستی، پس از یک پیاده روی طولانی در برف و هنگامی که وارد اتاق های دستشویی می شوید، بوی آن بد است (آمونیاک تخمیر شده!) و بهتر است بیرون بروید. اما معمولاً به عنوان یک عطر ساز، حتی روایح بد را تجزیه و تحلیل می کنم. به عنوان مثال civet، در دوز کم، به یک عطر شخصیت می بخشد …

رایحه ای که آرزو داشتید شما ایجاد می کردید؛ چیست؟

الینور ماسینت: این سوال بسیار دشوار است. اما باید اعتراف کنم که برای من، Shalimar یکی از زیباترین عطرها است. این عطر نشان دهنده زنانگی و گرما است، یکی از اولین عطرهای شرقی است. با این وجود بسیار ساده است، از نت های بالا به پایین یک هویت منسجم را حفظ می کند. جادو این است که از یک زن به زن دیگر تکامل می یابد.

البته هنوز عطرهای زیادی وجود دارد که من آنها را تحسین می کنم: Cartier Le Must، Dior J’Adore، Guy Laroche Drakkar Noir، Calvin Klein Eternity، Lancôme Trésor، Carolina Herrera for Men

اگر می توانستید عطر و بویی برای یک شخصیت تاریخی خلق کنید، او چه کسی خواهد بود؟

الینور ماسینت: من خیلی دوست داشتم عطر و بویی برای کلئوپاترا درست کنم. او به دلیل زیبایی و اراده اش، چهره های قوی مرد مانند ژولیوس سزار یا مارک آنتونی را رام کرد.

اولین عطری که خریداری کردید، چیست و اولین عطری که به شما هدیه داده شد، چیست؟

الینور ماسینت: اولین چیز معطری که خریدم، عطر نیست بلکه یک طعم جزئی از وانیل در یک بطری کوچک است و من هفت ساله بودم! به عنوان هدیه، من Cacharel Loulou را دریافت کردم. هنوز هم قدرت آن را به خاطر دارم.

همزمان می توانید روی چند عطر کار کنید؟

الینور ماسینت: از نه تا پانزده تغییر می کند. کار کردن روی برندهای مختلف باعث ایجاد خلاقیت در من می شود.

تقریباً چقدر طول می کشد تا عطری را تولید کنید؟

الینور ماسینت: هیچ قانونی وجود ندارد. از سه ماه تا چهار یا پنج سال. سرعت توسط مشتری تعیین می شود. علاوه بر این، برخی از عطرها مدت زیادی در ذهن من وجود دارند و سپس، اگر همه چیز خوب پیش برود، فرمول آن را یادداشت می کنم.

آیا حس بویایی شما هم گاهی از بین می رود؟

الینور ماسینت: بله وقتی سرما می خورم؛ تنها زمانی است که در تعطیلات کامل هستم.

آیا ایجاد یک عطر جدید یک تجربه احساسی برای شما است؟

الینور ماسینت: بله، وقتی روح خود را در خلقت قرار می دهید. حدس می زنم مثل این است که شما به عنوان روزنامه نگار، مطلبی می نویسید. وقتی روح عمیق خود را وارد پروژه می کنید، باید شهود خود را به کار بگیرید و به آن گوش دهید و آن زمان است که احساسات به وجود می آید.

از آنجا که دنیای عطر سازی بسیار پنهانی و مرموز است، آیا با سایر عطرسازها صحبت و مشورت می کنید؟

الینور ماسینت: نه، وقتی پروژه ای داریم، هرگز عقایدمان را به اشتراک نمی گذاریم. مثل مسابقات فرمول یک است.

آیا سبک امضا دارید؟

الینور ماسینت: من به مدرسه عطر نرفتم. من در کار یاد گرفتم و از چندین عطرساز بزرگ کار را یاد گرفتم. یکی از آنها Sophia Grojsman است، که امضای بسیار قوی با نت های گل رز و بنفشه دارد. او Trésor ، Paris و Eternity را خلق کرد و می توانید امضای او را احساس کنید. دیگری Pierre Wargnye است که Drakkar Noir را با نت های قوی پچولی خلق کرد. من حدس می زنم امضای من صمغ درختچه مر و گالبانوم باشد. اما گاهی اوقات حدس می زنم من بیشتر دوست دارم با کنتراست های شدید بازی کنم.

صادقانه بگویم؛ من نمی دانم، اما می دانم که یک امضا دارم زیرا مردم به من می گویند که آنها می فهمند من کدام عطر را ساخته ام. حدس می زنم این روش نوشتن فرمول باشد و استفاده از این یا آن ماده نیست زیرا من بسیار کنجکاو هستم و همیشه تمایل دارم با مواد مختلف بازی کنم و کشف کنم. من گروه بویایی خاصی را دوست ندارم و این، فقط بیشتر شیوه ای است که من با کنتراست های بزرگ، هم افزایی های بزرگ و تنش های بزرگ فرمول سازی می کنم.

آیا عطر چیزی است که با فرزندان خود به اشتراک بگذارید؟

الینور ماسینت: بله، ما عطرهای زیادی را با هم بو می کنیم اما آنها نمی خواهند عطرساز شوند زیرا آنها مرا دیده اند كه این كار بسیار خوبی است؛ اما احساسات زیادی در آن وجود دارد. گاهی اوقات می تواند عالی باشد، یک روز دیگر می تواند یک فاجعه باشد.

در این نوشتار تلاش شد تا شما را بیشتر با خانم الینور ماسینت (Alienor Massenet) و تفکرات او آشنا کنیم. آیا شما از عطرهای این هنرمند محبوب استفاده کرده اید؟ اگر تجربه ای از استشمام عطرهای این خالق قدرتمند عطر دارید، لطفا با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا